ضبط دیجیتال در صدابرداری استودیو 
5 (1)

ضبط دیجیتال در صدابرداری استودیو 

ضبط دیجیتال در صدابرداری استودیو 

سوای از ضبط دیجیتال در بخش سمپلر تا حدودی راجعه به ضبط دیجیتال مطلبی آورده شد درواقع ضبط دیجیتال یک تکنیک استودیو است که در طول زمان با سرعت به تکامل رسید و به‌عنوان یک فناوری جدید وارد بازار شد این تکنیک جدید دائم ارزان‌تر می‌شود، طوری که یک استودیوی کوچک هم می‌تواند آن را تهیه کند.

ولی در ضبط دیجیتال (دیجیتال رکوردینگ) سیگنال صدا، یعنی صدای آنالوگ، به صدای آنالوگ دیجیتال تبدیل می‌شود و در قالب ۱ سلسله ارقام موهن مبنی بر ۰ و ۱ جای می‌گیرد، به‌عبارتی دیجیتالی می‌شود و بعداً این اعداد ذخیره می‌شوند. ارقام می‌توانند بر روی باند و یا ۱ صفحه مقاوم متحرک ۱ کامپیوتر و حتی بر روی رم ذخیره شوند. در ضبط دیجیتال اعداد زنجیره‌ای ممتدی قرار دارند (به‌طور طبیعی ۴۴۱۰۰ در هر ثانیه) که کامپیوتر می‌تواند همراه با ظرفیت ذخیره نسبی انجام دهد. سیگنال به‌عنوان کد اعداد، بسیار دقیق وارد شده و با هیچ جریان خارجی صدمه نخورده و محدود نمی‌شود. به‌عکس ضبط آنالوگ، هیچ تأثیر خارجی نمی‌تواند آن را خدشه‌دار کند و بدون خش و فش است. در تجدید ضبط می‌شود شروع سیگنال را از ایA به دیD تغییر داد و مجدداً از دیجیتال به فرم کد داده‌شده سرهم کرد.

کد عددی دیجیتال شده و سیگنال ذخیره (برای مثال: یک‌صدا) ، با یک کامپیوتر مناسب، کارکردی بدون مسئله و خیلی دقیق و پرفایده دارد. می‌توان یک قطعه آواز را سه یا چهار بار بخواند که هر بار دیجیتال ضبط شود و سرانجام بهترین قسمت آواز از یک میزان-حتی یک لغت-را مشخص کرد و در همدیگر برش زد. این فرم کار، ، (یا comping) نام دارد.

مثال دیگر: زمانی است که یک خط آواز کاملاً درست اجرا می‌شود، اما شاید یک فراز حتی یک لغت در سر میزان نباشد، این قطعه و یا لغت می‌تواند جابجا شود، تااینکه سر میزان قرار بگیرد. از ان گذشت و این فراز و یا لغت می‌تواند با کمک اسپشیال افکت هم بکار برده شود.

تمام افکت‌ها می‌توانند با سیگنال تون، دیجیتال شوند. درمجموع سیگنال و با آنچه موردنظر است، یعنی بخشی از سیگنال (برای مثال: یک حرف مثل به-و غیره) می‌توان آواز را کمی بلند و قوی گرفت، می‌شود کمی از بلندی صدا را گرفت و یا می‌شود افکت اکوی هدف را فقط برای لغت و با حرف جایگزین کرد. اگر لغتی کاملاً درست با زیروبم اصوات خوانده نشده، می‌توان کمی بالا یا پایین آورد، تا به جای موردنظر برسد.

مفید بودن ضبط دیجیتال در اصوات این است که اگر از آنچه ضبط کردی، خوشت نیامد می‌توان همه را با فشار یک دکمه پاک کنی. این امکانات کار می‌تواند برای سیگنال اصوات هم داشته باشد که خواننده حدود دو سه ساعت در استودیو یک وعده آواز را با تمام امکانات تغییر بخواند (نرم، قوی و غیره) حتی اگر گفتار باشد بعد تصمیم نهایی با مهندس صداست که اصوات را سرهم کند و تصمیم بگیرد که دست‌آخر چگونه باشد. این تجربه معمولاً برای موسیقی‌های حرکتی هیپ هاپ و رپ و تکنو و غیره است که در این رابطه با سمپر خیلی کار خواهند داشت. در کنار سندلر هم چنانچه سیستم دیجیتال مهم قرار دارد که می‌توان از آن‌ها بهره برد. نوار صوتی دیجیتالی، دیجیتال چند باندی و ضبط مستقیم برای دیسک.

دیجیتال ریکوردینگ در استودیو صدابرداری

دت یا دیجیتال عادی و طیف (Digital Audio Tape) 

دت متداول‌ترین سیستم دیجیتال در استودیو است. درواقع نوار کاست از نوع متفاوت (دیجیتال بوده) و به‌عنوان یدک برای دو خط باند دستگاه است که در گذشته برای درهم کردن اصوات بکار برده می‌شد. بزرگ‌ترین امتیاز این سیستم نزدیک بودن کیفیت اصوات و وفادار بودن آن به اصوات ضبط‌شده است. یک کاست دت بسیار ارزان‌تر برای باند دستگاه است اما خاصیت بد آن این است که فقط با کمک سیستم دیجیتال امکان برش آن در کار وجود دارد.

دستگاه باند-چند خطی دیجیتال 

این کار هم درست مثل دستگاه چند خطی آنالوگ همان دستگاه دارای باندهای مختلف از هشت تا چهل و هشت است. مسئله جالب این‌که ADAT ماشین هشت خط در باند ویدئو ضبط خواهد شد. این دستگاه از جهت قیمت مناسب بوده و کارایی دو یا سه یا چهار دستگاه را دارد می‌شود خرید و به‌هم مرتبط کرد. تنها با یک ماشین نمی‌شود کار کرد اما وصل این دستگاه‌ها این امکان را دارد که اگر دو دستگاه به‌هم وصل شود و متریال از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شود می‌توان سیگنال را بدون مسئله به کار گرفت-اما قابل‌برگشت نیست-اما اگر این انتقال دیجیتال انجام شود اصلا از کیفیت کم نمی‌شود.

ضبط مستقیم روی صفحه صوتی (direct to disc recording) 

در این رابط سیگنال صدا به‌طور مستقیم با کامپیوتر ضبط خواهد شد. می‌شود با این سیستم در حقیقت همه کار (که در گذشته با آن‌ها اشاره داشتیم) کرد. برش زدن و یا درهم کردن افکت‌ها بدون زحمت و در زمانی کوتاه قابل‌انجام شدن است. نقص موجود رابطه فضای ذخیره صداست که سریع پر می‌شود. برای یک دقیقه موسیقی استریو تقریباً نیاز به ده مگابایت جایی ذخیره است. به این معنی که هر ضرب که تمام شد برای دستگاه دیگر مثل دد که باید موسیقی روی آن انتقال داده شود مجدداً از صفحه‌ای دیگر استفاده کنیم.

ضبط موسیقی

بعد از این‌که به اشکال مختلف دستگاه‌ها در استودیو صدابرداری اشاره داشتیم، حال به چند مسئله دیگر که باید بدانیم اشاره می‌کنیم. طبیعی است که مسائل زیاد و مختلفی وجود دارد که موسیقی در یک استودیو ضبط شود. اما دو مسئله عمومی است که باید تذکر داده شود که شامل هر موزیسین نیز خواهد شد: یک) آماده‌سازی دو) ظاهر شدن در استودیو.

آماده‌سازی

آماده‌سازی درمجموع مربوط مربوط می‌شود به جمع‌وجور کردن کارهایی که باید انجام دهیم. باید قبل‌از رفتن به استودیو خود را آماده‌سازی در ابتدا نوع آماده‌سازی بعد از پایان کار ساخت و نوشتن موسیقی است. توجه به این مسئله مهم است: درزمانی که پول زیادی نداریم که جواب‌گوی استودیویی گران‌قیمت باشد چون تجربه نداریم بنابراین باید به این مسئله توجه نماییم.

زمانی‌که می‌خواهیم یک قطعه آواز را ضبط کنیم ابتدا باید نوشتن موسیقی آن تمام‌شده باشد. باید فکر کنیم که آیا آوازه‌خوان بلند است یا کوتاه آیا قافیه کم دارد یا نه و آیا نیاز به آن هست که زمانی‌که می‌خواهیم قطعه آوازی را ضبط کنیم، ابتدا باید نوشتن موسیقی آن تمام‌شده باشد. آیا قافیه کم دارد یا نه و آیا نیاز به آن هست که بعد از چند مس را، برای مثال پنجاه میزان اجرای ساز داشته‌باشیم؟ به‌طورکلی باید کوشش نماییم که تمام آواز ما را با آرامش مرور نماییم و به‌خصوص طوری نباشد که شنوندگان به خاطره مسائل جزئی، به ما بی‌توجه شوند. برای مثال قطعه‌ی شما می‌تواند دارای دو دقیقه محتوای باارزش باشد به‌جای سه و چهار دقیقه خسته‌کننده. تنظیم کار را بارها امتحان کند تمرین خود را با گیتار یا کیبورد انجام بده و ضبط کن. معایب خود را پیدا کند و بارها تمرین کن طوری که تمام کارها درست انجام‌شده باشد، دراین‌صورت فقط نیاز به دستگاه است که آن هم در استودیو مهندس صدا کار را با ان آن انجام می‌دهد. در تنظیم برای کارتان باید صدای سازها حمایت‌کننده کار شما باشد. چون در غیر این صورت نوازندگان جلب شنوندگان می‌شوند و به آواز شما گوش نمی‌دهند.

بنابراین شرایط سازها باید طوری باشد که قسمتی از آواز شما باشد در غیر این صورت شنوندگان از صدای شما غافل می‌شوند.

مسئله مهم این است که زمانی‌که موسیقی را خودتان ضبط می‌کنید امکان آن را داشته باشید به پس‌زمینه آن هم فکر کنید. پس تمرین‌های خود را ضبط کنید بعد از ضبط هر تمرینی آن را می‌توانید برای دوستان خانواده و حتی موزیسین‌های دیگر عرضه کنید و نظر آن‌ها را نیز بدانید. باید کوشش داشته باشید که عنصر برانگیزاننده گی را در درون کارتان نگاه دارید.

ضبط دیجیتال 

نتیجه: آماده‌سازی شمااز قبل انجام شده‌است. و شما می‌دانید و موزیسین‌های شما می‌دانند که چه خوانده و نواخته می‌شود. بخصوص اگر آن‌ها خوب تمرین کرده باشند و به قسمت‌های مورد اجرای خود مسلط باشند، حاصل این برای شما و آوازتون بسیار مثبت است.

پیوندهای مرتبط:

ضبط در استودیو صدابرداری و آهنگ‌سازی و مهندسی صدا > نزدیکی و همپوشانی ها
استودیو صدابرداری و ضبط صدا | امیر تهرانی در شرق و شمال تهران
مهم! برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]