معرفی نقش عوامل صدابرداری در ضبط موسیقی
5 (1)

معرفی نقش عوامل صدابرداری در ضبط موسیقی

معرفی نقش عوامل صدابرداری در ضبط موسیقی

در این محتوا امروز با یک مقدمه به سراغ نقش عوامل صدابرداری مانند: تهیه‌کننده موسیقی و موزیک – مهندس صدا- تکنیسین‌ها (متخصصین فنی) و دستیاران تولید موزیک می‌رویم.

همچنین ببینید استودیو صدابرداری >> امیر تهرانی با ارزانترین قیمت و بهترین کیفیت

استودیو خانگی و حرفه ای و خوب شخصی امیر تهرانی در تهران (1)-min

مقدمه

موسیقی بنیان تمایلات فرهنگی بشر است. ترکیبات صوتی و اثرات روانی آن نامحدود بوده و ارزش بالای هنری آن نیازهای اصلی بشر را برآورده می‌کند. بااین‌وجود ذوق موسیقی تا حد زیادی سلیقه‌ای شخصی است: اگر دونفر به کار مشابهی گوش دهند ممکن است ۲ نظر کاملاً متفاوت داشته باشند که هر ۲ محترم و معتبر است اما هیچ برداشت موسیقیایی قطعی نیست.

۱ نوت از ۱ سیم گیتار آکوستیکی بسته به این‌که جنس سیم ابریشمی و فولادی باشد با انگشت یا به وسیله مضراب به صدا درآید مضراب پلاستیکی یا فلزی باشد و سیم با چه نیرویی کشیده شود و نیز بسته به نوع چوب و مواد مورداستفاده در ساخت گیتار، آکوستیک اتاق و غیره می‌تواند اصوات و پاسخ‌های متنوعی را تولید کند.

۲ ضبط از یک موسیقی مثلاً سمبل سمفونی پنجم بتهوون که در یک اتاق اجرا و با سیستم صوتی و فرمت یکسان ضبط می‌شوند ممکن است از نظر لحن و آهنگ شتاب برخی نت‌ها دینامیک و اجرا با یکدیگر متفاوت باشند ممکن است شما یکی از ضبط‌ها را ترجیح دهید درصورتی‌که شخص دیگری ضبط دیگری را ترجیح می‌دهد. این بدان معنا نیست که انتخاب شما لزوماً بهتر است و معنای آن این است که بر اساس درک شما یکی از ضبط‌ها به دلایل خاصی مطلوب‌تر و ارجح‌تر است.

روش‌های زیادی برای گوش دادن به موسیقی وجود دارد همین‌طور عواملی که باید به آن‌ها دقت کرد. این روش‌ها برای شنونده عام و صدابردار حرفه‌ای موسیقی یکسان است. اما صدابردار حرفه‌ای مسئولیت بیشتری به‌عهده دارد و فرم دهی صدای سازها ایجاد تصوری واقعی از موسیقی و درنهایت قضاوت درباره ضبط ازنظر زیبایی‌شناسی و کیفیت فنی آن قبل‌از عرضه شدن به بازار. اگرچه در همه این موارد سلیقه و برداشت شخصی حائز اهمیت است اما می‌توان با آموزش حرفه‌ای تجربه و افزایش قدرت تشخیص و حساسیت گوش آن را تعدیل کرد.

استودیو خانگی و حرفه ای و خوب شخصی امیر تهرانی در تهران (7)-min

نقش عوامل تولید در ضبط موسیقی

در یک استودیوی ضبط موسیقی زنده عوامل تولید ۳ وظیفه اصلی را برعهده دارند: تولید، مهندسی و پشتیبانی فنی. بسته به میزان امکانات و مقررات مربوطه، این وظیفه در کارهای کوچک‌تر توسط یک یا چند نفر و در کارهای بزرگ‌تر و با تجهیزات بیشتر به وسیله چندین نفر انجام می‌گیرد. کارکنانی که در انجام کارهای بزرگ‌تر به عوامل اصلی اضافه می‌شوند، به تهیه‌کننده، و مهندس و تکنیسین ارشد کمک می‌کنند.

عوامل صدابرداری : تهیه‌کننده و اسپانسر و آهنگساز موسیقی

بسته به نوع قرارداد، تهیه‌کننده موسیقی، ممکن است برخی امور مالی-تجاری مربوط به آهنگ‌ساز، گروه، و یا عنوان تجارتی ضبط را خارج از استودیو انجام دهد. اما در جلسه ضبط، و تهیه‌کننده بانفوذترین نیروی خلاق در کنار آهنگ‌ساز است. با در نظر گرفتن استعداد افراد، در اغلب موارد تهیه‌کننده اولین عامل تاثیرگذار در خلق اثر است.

بعضی از تهیه‌کننده‌ها فقط در استودیوی خودشان یا با گروه موزیک خاصی کار می‌کنند و بعضی دیگر برای شرکت‌های ضبط کار می‌کنند و جلسات ضبطی را که برایشان تعیین می‌شود به‌عهده می‌گیرند و عده‌ای دیگر به‌صورت آزاد کار می‌کنند گاهی اوقات تهیه‌کننده و آهنگ‌ساز ۱ نفر است، هرچند چنین شرایطی به‌آسانی فراهم نمی‌شود. تهیه‌کننده و آهنگ‌ساز بودن استعداد فوق‌العاده‌ای می‌طلبد زیرا باید به طور هم‌زمان خلق‌کننده اثر و داور آن باشین. تنها افراد معدودی می‌توانند به‌طور موفقیت‌آمیزی از عهده آن برآیند.

هیچ قانون خاصی برای این‌که تهیه‌کننده با نفوذی باشد وجود ندارد اما ۱ تهیه‌کننده خوب معمولاً پیشینه خوبی از موسیقی دارد و در اصطلاح صدا دارای گوش‌های تربیت‌شده و دقیق است. یک تهیه‌کننده خوب به بکارگیری بیشتر استعداد آهنگ‌ساز کمک می‌کند: دورنمایی از موسیقی را برای آهنگ‌ساز که اغلب موسیقی را از نزدیک و بسیار موشکافانه می‌شنود تداعی می‌کند. صدا را صداها را سازماندهی و به اجرای بهتر موسیقی کمک می‌کند. تفسیر آن را شفاف کرده ایده‌ها را متمرکز می‌کند و به چیزی که آهنگ‌ساز سعی می‌کند از طریق موسیقی بیان کند اعتقاد دارد. در جلسه ضبط که می‌تواند از نظر جسمی و روانی عوامل را تحت فشار قرار دهد ۱ تهیه‌کننده خوب مقتدر است نه مستبد (تنش‌زا، تهدیدکننده، و مانعی در پیشرفت فرایند تولید!) درنهایت، یک تهیه‌کننده خوب و مهربان است و با احترام گذاشتن به نوازنده‌ها و عوامل تولید، جو کاری غیررسمی، بی‌تکلف و راحتی را مهیا می‌کند.

عوامل صدابرداری : مهندس صدا 

یک روش خوب برای تعریف نقش مهندس صدا، توضیح رابطه بین او و تهیه‌کننده است: تهیه‌کننده می‌داند که موسیقی باید چطور صدا دهد، اما تحقق یافتن آن به‌عهده صدابردار است (توجه کنید که بیشتر تهیه‌کننده‌ها مهندس نیز هستند و برعکس، هرچند که ممکن است نتوانند در یک زمان هر ۲ کلاه را سرشان بگذارند) .

مهندس، میکروفون‌ها را انتخاب کرده و آن‌ها را در جای مناسبی قرار می‌دهد این کار ممکن است توسط مهندس گروه ضبط انجام شود و تجهیزات اتاق کنترل را به کار می‌اندازد. درواقع مهندس صدا تضمین می‌کند که دستگاه‌های مورداستفاده در تعیین مسیر سیگنال‌ها، ضبط و پردازش، صدایی را ارائه می‌دهند که موردنظر تهیه‌کننده است. اما نقش مهندسان خوب فراتر از ۱ اپراتور تجهیزات است: آن‌ها نیز باید گوش تربیت‌شده داشته باشند. همچنین باید بدانند که با استفاده از هر یک تجهیزات و یا اعمال ۱ کنترل خاص چه نتایج صوتی حاصل می‌شود. در بیشتر موارد کار مهندس در امتداد کار تهیه‌کننده است. درواقع ۱ رابطه همزیستی بین آن‌ها وجود دارد، ۲ ارگانیسم متفاوت که ویژگی‌های منحصر به فردشان را برای ۱ ضبط موفقیت‌آمیز از نظر هنری و فنی با هم ترکیب می‌کنند.

جذاب کردن صدای موسیقی به‌عهده تهیه‌کننده، و صدا دهی خوب آن به‌عهده صدابردار است! 

استودیو خانگی و حرفه ای و خوب شخصی امیر تهرانی در تهران

عوامل صدابرداری : تکنیسین‌ها (متخصصین فنی) 

عبارات مهندس و تکنیسین اغلب به‌جای یکدیگر بکار می‌روند و در بیشتر استودیوها ۱ نفر هر ۲ کار را انجام می‌دهد. کار اصلی تکنیسین نگهداری از تجهیزات در بهترین وضعیت کاری‌ست. چنین وظیفه‌ای با توجه به پیچیدگی تکنولوژی امروز کار کوچکی نیست بلکه بسیار هم حائز اهمیت است، اگر دستگاهی دقیق کار نکند، تلاش‌های تهیه‌کننده و مهندس کام و نتیجه خوبی نخواهد داشت. هرچند که گاهی اوقات مهارت مهندس می‌تواند بر مشکلات دستگاه‌ها غلبه کند اما نگهداری ناقص از یک دستگاه می‌تواند ضبط را خراب کند مخصوصاً با وجود شفافیت آشکاری که صدای دیجیتال دارد. نقشه تکنیسین برای ضبط موفقیت‌آمیز صدا یک نقش حیاتی است.

استودیو خانگی و حرفه ای و خوب شخصی امیر تهرانی در تهران

عوامل صدابرداری : سایر دستیاران تولید موسیقی

علاوه‌بر عوامل اصلی تولید، اکثر جلسات ضبط مستلزم حضور دستیارانی برای کمک به تهیه‌کننده و مهندس است. یک دستیار تولید می‌تواند مشاور تهیه‌کننده باشد، جلسات پشتیبانی را هماهنگ کند و نوار ضبط را نزد خود نگه دارد، به نیازهای نوازنده‌ها رسیدگی کند و کارهای تجاری آن‌ها را به‌عهده بگیرد.

یک کمک مهندس می‌تواند استودیو را راه‌اندازی کند. میکروفون‌ها را مرتب کرده، تجهیزات را تمیز و آماده کند، مسیر سیگنال را در میز تنظیم و در کار با میز صدا کمک کند، و نوار را روی دستگاه ضبط نوار بگذارد، کانال‌های دستگاه ضبط نوار را به مدهای صحیح سوئیچ کرده و بتواند با کنترل‌های از راه دور کار کند. دستیار دیگری که در بیشتر جلسات ضبط حضور دارد، مسئول تدارکات است. مسئول تدارکات اغلب کسی است که کارهای مورد نیاز حاشیه‌ای را انجام می‌دهد. کسی که ممکن است در استخدام یک استودیو باشد یا نباشد او در تهیه غذا، نوشیدنی و هرچیز دیگری جلسه ضبط را یاری می‌کند.

استودیو خانگی و حرفه ای و خوب شخصی امیر تهرانی در تهران

عوامل صدابرداری : چه کسانی در صدابرداری و تولید یک اثر مویقی نقش دارند؟

تهیه‌کننده و اسپانسر و آهنگساز موسیقی

مهندس صدا 

تکنیسین‌ها (متخصصین فنی) 

سایر دستیاران تولید موسیقی

مسئول تدارکات

ترانه سرا و شاعر

همچنین ببینید >> میکس و مسترینگ

معرفی نقش عوامل صدابرداری در ضبط موسیقی

مهم! برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]